نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
پیشنهاد ما
پرونده شجره خبیثه ملعونه
اندیشنامه امت واحده
پرونده تحولات یمن : مظلوم پایدار






فرار به عربستان سعودی در حال محاکمه ... به درک واصل شد ...
به زودی سرنگون خواهد شد... به زودی سرنگون خواهد شد... به زودی سرنگون خواهد شد...
صفحه اصلي > مخزن محتوای بیداری اسلامی > پرونده ها > سوریه > گزارش - سوریه 
اخبار > واکاوی بافت قومی و مذهبی شهر حلب
 


شماره خبر :١٥٤٢٥٣ 

  تاریخ انتشار خبر : 1391/06/14    ا   ١٠:٢٨

رمزگشایی از نبرد حلب - بخش سوم
واکاوی بافت قومی و مذهبی شهر حلب
سنی‌ها 65 درصد، مسیحیان 10 درصد، کردها 20 درصد، حلبی‌ها 3 درصد و علویان نیز 2 درصد از جمعیت شهر حلب را تشکیل می‌دهند که به ترتیب در مناطق حلب قدیم، جنوب غربی، شمال و جنوب غربی شهر حلب زندگی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی بیداری اسلامی : واکاوی بافت قومی و مذهبی شهر حلب

 سنی‌ها 65 درصد، مسیحیان 10 درصد، کردها 20 درصد، حلبی‌ها 3 درصد و علویان نیز 2 درصد از جمعیت شهر حلب را تشکیل می‌دهند که به ترتیب در مناطق حلب قدیم، جنوب غربی، شمال و جنوب غربی شهر حلب زندگی می‌کنند.

خبرگزاری فارس: واکاوی بافت قومی و مذهبی شهر حلب

به گزارش بیداری اسلامی به نقل از فارس ، در 2 گزارش‌ قبلی به مؤلفه‌های نبرد حلب و نقاط درگیری و کالبد شکافی هویت افراد مسلح و تروریست‌های حاضر در این شهر پرداختیم. اینکه نیروهای نظامی درگیر در حلب از کدام کشورها و با چه ملیتی هستند و در کدام کشورها آموزش دیده‌اند. در این گزارش سعی داریم قومیت‌های مختلف در حلب را واکاوی کنیم، اینکه در کدام مناطق چه قبایلی و از چه مذاهبی زندگی می‌کنند و نقش آنها در نبرد حلب چیست.

65 درصد شهروندان حلب سنی هستند

با بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که اکثریت ساکنان حلب اهل سنت هستند. بطور دقیق ساکنان حلب 65 درصد سنی، 20 درصد کُرد، 10 درصد مسیحی هستند که نصف آنها ارمنی می‌باشند. البته 5 درصد ساکنان حلب نیز حلبی هستند.

اهل سنت 65 درصدی ساکن حلب تاکنون شبه نظامیان و معارضان مسلح را همراهی نکرده‌اند، سنی‌ها اکثراً در مناطق حلب قدیم و منطقه حلب مردمی مثل «الصاخور» و «طریق الباب» زندگی می‌کنند. 

اقلیت مسیحی حلب نیز در جنوب غربی این شهر و مناطقی مانند «بستان الپاشا»، «اشرفیه» و «حی الارامنه» زندگی می‌کنند اما اکثر کُردها در 2 منطقه از شهر حلب زندگی می‌کنند. یکی «دارالاشرفیه» و دیگری «شیخ مقصود» است که در شمال حلب واقع شده است. 

اقلیت علویان حلب نیز در منطقه «همدانیه» در جنوب غربی حلب ساکن هستند که مدام مورد حمله و هجوم افراد مسلح قرار می‌گیرند، در واقع یک نوع پاکسازی طایفه‌ای در حلب توسط تروریست‌ها صورت می‌گیرد. حال آنکه مردم سوریه اهل تمدن هستند و تاکنون جنگ طایفه‌ای در این کشور سابقه نداشته و ادبیات طایفه‌ای و ادبیات ضد مذاهب تزریق وهابی‌ها وسلفی‌ها است.

افراد مسلح در بین مردم حلب پایگاه مردمی ندارند

تروریست‌ها یا گروه‌های معارض سوریه وقتی وارد دمشق شدند، اعلام کردند که ما در برخی مناطق پایگاه مردمی داریم حال آنکه دمشقی‌ها با دیدن این گروه وحشت زده شدند و از خشونت‌ فرار کردند، در حلب نیز چنین اتفاقی رخ داده است. اگر معارضان مسلح در بین شهروندان حلب پایگاه مردمی داشتند، مردم با خوشحالی به استقبالشان می‌رفتند ولی واقعیت‌ها از صحنه حلب حاکی است مردم وحشت زده شده و در مقابل این افراد تنفگ به دست گرفته‌اند. 

 

برخی از افراد مسلح مستقر در حلب عرب زبان نیستند و این عامل، خشم و نفرت مردمی نسبت به آنها را افزایش داده است، برخی از این سلفی‌ها از کشورهایی مانند چچن آمده‌اند که زبان عربی را نیز نمی‌دانند. اخیراً پسر یکی از رهبران چچنی‌ها به نام «رستم گلایف» 24 ساله فرزند «رسلان گلایف» رهبر چچنی در 13 یا 11 اوت در حلب کشته شد و جسد وی به چچن منتقل شد. همچنین یکی از وکلای القاعده در ترکیه نیز در حلب کشته شد.

ظرفیت‌ راهبردی حلب برای معارضان و دولت

 

حلب برای معارضان یک شاه کلیدی راهبردی است. افراد مسلح مخالف دولت سوریه تصور می‌کردند اگر حلب را تصرف کنند، می‌توانند یک دولت انتقالی تشکیل بدهند. این اقدام از بُعد روانی برای معارضانی که بعد از نبردی تمام عیار در دمشق و حمص شکست خورده‌اند، بمب روحیه محسوب می‌شد و می‌توانستند یک دولت آزاد یا دولت انتقالی ایجاد کنند.

 

 سقوط حلب آغاز مرحله ایجاد منطقه پرواز ممنوعه خواهد بود

 

از دیگر تبعات سقوط حلب به دست معارضان اینکه سوریه از یک شهر اقتصادی صنعتی محروم می‌شود و از لحاظ راهبردی و نظامی نیز شهر حلب نزدیک به مرزهای ترکیه است و ترکیه می‌تواند یک منطقه پرواز ممنوع و یا منطقه امن ایجاد کند.

همچنین با توجه به فاصله 70 کیلومتری شهر حلب با ترکیه، این فرصت را در اختیار ترک‌ها قرار می‌دهد تا وارد حلب شده و علیه کردهای سوریه عملیات کنند. شهر حلب دو منطقه بزرگ کردنشین دارد، یکی «عفرین» و دیگری «عین العرب» است که دو منطقه بزرگ و با جمعیت بسیار بالا هستند. 

 

در منطقه عفرین 50 هزار کُرد زندگی می‌کنند و در عین العرب نیز نزدیک به 500 هزار کُرد ساکن هستند، این ظرفیت در مناطق کُردنشین حلب وجود دارد که وارد عملیات شوند، چرا که هم سیاست راهبردی بازدارندگی و هم سیاست سرکوب مطالبات کردی و جلوگیری از سرایت نهضت کردی به کردستان ترکیه عاملی برای این اقدام محسوب می‌شود. 

 

ادامه دارد...

امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




پرونده ها
پایان قصه حلب
پرونده شجره ملعونه خبیثه آۀ سعود
پرونده تحولات یمن : مظلوم پایدار
پرونده پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه
پرونده بررسی انتخابات سوریه
پرونده واکاوی نقش ترکیه در تحولات منطقه
پرونده واکاوی نقش ترکیه در تحولات منطقه
استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
عضویت
آخرین اخبار